تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 16:56
173 بازدید
کد خبر : 208791

بارش سالانه در گلستان کمتر از ۲۵۰ میلیمتر است / با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری از رشد بیابان در استان جلوگیری می‌کنیم

بارش سالانه در گلستان کمتر از ۲۵۰ میلیمتر است / با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری  از رشد بیابان در استان جلوگیری می‌کنیم

حمید سلامتی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که حدودا یک سوم آن واقع در مناطق شمالی استان در شهرهای “آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس و مراوه تپه” در معرض بیابانی شدن است. وی ادامه داد: در مجموع حدود ۳۰۶ هزار هکتار از مراتع قشلاقی گلستان در

بارش سالانه در گلستان کمتر از 250 میلیمتر است / با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری  از رشد بیابان در استان جلوگیری می‌کنیم

حمید سلامتی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که حدودا یک سوم آن واقع در مناطق شمالی استان در شهرهای “آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس و مراوه تپه” در معرض بیابانی شدن است.

وی ادامه داد: در مجموع حدود ۳۰۶ هزار هکتار از مراتع قشلاقی گلستان در معرض خطر بیابانزایی قرار دارد. منابع طبیعی استان در سال‌های اخیر اقدمات مهمی برای جلوگیری از بیابان زایی انجام داده که شامل تولید ۹ میلیون اصله نهال، ۹ هزار هکتار مدیریت هرز آب، ۸ هزار بوته کاری، ۹ هزار هکتار ذخیره نزولات آسمانی بوده است.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی تا سال آینده برای مقابله با بیابان زایی پروژه‌هایی از قبیل ساماندهی چرای دام در حدود ۳۰۶ هزار هکتار، بوته کاری در بیش از ۵ هزارهکتار، تولید نهال مرتعی و بیابانی با حجم چند برابر سنوات گذشته را برنامه ریزی کرده است.

سلامتی بیان کرد: منابع طبیعی استان نهال‌های مانند آتریپلکس لنتی فورمیس، آتریپلکس هالیموس،«آتریپلکس کانیسنس، آگروپایرون النگاتوم و… به دلیل مقابله با شرایط خشک سالی وسازگاری بسیار خوب با آب و هوای استان گلستان کاشت انجام می‌دهیم.

وی افزود: به گفته کارشناسان، ریزگردها در این خطه شمالی منشا داخلی و خارجی دارد که وجود صحرای قره قوم کشور ترکمنستان و ورود گرد و غبار از برخی استان‌های همجوار سمنان و خراسان شمالی است.

وی تصریح کرد: اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که از این میزان ۴۵۲ هزار هکتار را جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار را مرتع به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.