تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 21:20
197 بازدید
کد خبر : 208718

مشکلی برای تأمین دارو در سیستان وبلوچستان نداریم/ بیماران خاص اطلاعات خود را ثبت سامانه کنند

مشکلی برای تأمین دارو در سیستان وبلوچستان نداریم/ بیماران خاص اطلاعات خود را ثبت سامانه کنند

مصطفی صالحی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر کمبود خاصی در حوزه دارو در سیستان و بلوچستان وجود ندارد و داروهای مورد نیاز بیماران با پیگیری همکاران دانشگاه علوم پزشکی تامین می شود. وی افزود: در برخی مواقع ، داروخانه ها دارویی را به دلیل عدم ثبت اطلاعات

مشکلی برای تأمین دارو  در سیستان وبلوچستان  نداریم/  بیماران خاص اطلاعات خود را ثبت سامانه کنند

مصطفی صالحی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در حال حاضر کمبود خاصی در حوزه دارو در سیستان و بلوچستان وجود ندارد و داروهای مورد نیاز بیماران با پیگیری همکاران دانشگاه علوم پزشکی تامین می شود.

وی افزود: در برخی مواقع ، داروخانه ها دارویی را به دلیل عدم ثبت اطلاعات بیمار،نمی توانند ارائه کند.

وی افزود: تمامی بیماران خاص باید اطلاعاتشان را در سامانه درمان ثبت کنند

این مسئول عنوان کرد: بیماران خاص شامل بیماران تالاسمی،هموفیلی، پیوندی، ام اس و دیالیز می شوند و خارج از این موارد داروهای بیماران با شرایط عادی است که در داروخانه ها موجود است.

صالحی زاده عنوان کرد: در حال حاضر گزارشی از کمبود دارو در سطح استان به ما نرسیده و بیمار یا داروخانه باید اطلاعات بیماران خاص را برای دریافت دارو در سامانه های کشوری ثبت کنند تا دارو ثبت و به تعداد بیماران ارسال شود.

وی افزود: اگر‌کسی بیمار خاص است و موفق به دریافت داروی مورد نیاز خود نشده به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراجعه کند تا همکاران ما راهنمایی های لازم را برای دریافت داروی مورد نیازشان ارائه دهند.

وی عنوان کرد: بیشترین چالشی که در زمینه تامین داروی بیماران خاص وجود دارد این است که بیماران آگاهی لازم را ندارند و اطلاعاتشان در سامانه ثبت نیست و یا اگر ثبت است شخص دیگری به جز بیمار برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه کرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: برخی از داروها فقط به نام بیماران مربوطه ثبت می شود و به تعداد همین بیماران تامین می شود لذا خارج از لیست سامانه نمی شود داروهای خاص را به بیماران ارائه کرد.گرچه در زمان هایی که مشکل حاد باشد همکاری می کنیم .

وی افزود: قیمت بسیاری از داروهای خاص با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت شده و قیمتشان با بازار آزاد تفاوت بسیاری دارد به همین دلیل باید این داروها به تعداد بیماران در سامانه ثبت شوند تا این افراد برای دریافت داروی مورد نیازشان متحمل هزینه های سنگین نشوند.

وی افزود: در برخی موارد هم بیمار باید نشان تجاری دارویی خاص را استفاده شود که اگر اطلاعاتش ثبت سامانه نباشد امکان دارد با برند دیگری به بیمار داده شود و با شرایط بیمار سازگار نباشد.

وی افزود: دارو در سطح استان وجود دارد اما شاید نوع خاصی که بیمار نیاز داشته باشد خارج از سامانه موجود نباشد.

وی عنوان کرد: ما باید اطلاعات دقیقی از بیماران داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی دقیقی برای بیماران داشته باشیم و داروهای مورد نیازشان را تامین کنیم . به طور مثال داروهایی که کم تولید می شوند بی سرپرست محسوب می شوند و تعداد محدودی از این داروها وجود دارد و از آنجاییکه ما‌ نمیتوانیم این داروها را تولید کنیم باید به تعداد بیماران از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی در پایان گفت: از نظر کلی تاجایی که در توان ما و همکارانمان در حوزه درمان باشد داروی مورد نیاز بیماران را تامین می کنیم و در تلاشیم مشکلی برای تامین داروی مورد نیاز بیماران به وجود نیاید.

منبع:ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.